Ægteskab og islam

Før jeg rejste, skrev jeg et indlæg om frihed og islam, da en læser havde skrevet en mail til mig om dette, og ville have svar på nogle spørgsmål. Læseren havde flere spørgsmål, og da jeg af gode årsager ikke kunne besvare alle i ét indlæg, fortsætter jeg med de næste spørgsmål i et nyt indlæg. I dag vil indlægget handle om ægteskab og islam.

Læseren skrev følgende: “Hvad er dine tanker om ægteskabet i islam? Hvordan ser du på ægteskabet som helhed?”

Emnet ægteskab er i sig selv et utroligt bredt emne, og derfor kan jeg ikke besvare alle spørgsmål der skulle hænde en omkring ægteskabet i islam.

Jeg kan starte med at fortælle, at det ikke kan være for ingenting, at selve Profeten(swt) har sagt, at en muslim fuldfører halvdelen af sin religion ved ægteskab. Man kan måske spørge sig selv, hvordan man har ‘fuldført halvdelen af sin religion’.

Mine tanker fortæller mig, at man netop har gjort dette, da Islam vil mennesket dets bedste og ønsker at det skal behages, og Islam ved nemlig godt, at vi mennesker har brug for kærlighed og omsorg – som vi jo kan få i et ægteskab. Ægteskab i Islam en utrolig smuk ting, af den simple årsag, at to sjæle forenes og på en eller anden måde bliver til én. Gud vil som nævnt kun sine skabninger det bedste, og han er Den Altvidende og ved derfor godt, at et menneske har brug for at dele sit liv med et andet menneske. At det kan finde stor glæde i at dele livet med den det elsker. Altså er ægteskabet en utrolig vigtig velsignelse, som enhver burde sætte stor pris på.

Endvidere fuldfører man også  halvdelen af sin religion ved ægteskab, da der findes en masse udfordringer i netop sådan et. Udfordringer, som kan skubbe dig den rigtige vej, hvis du udfører dem på korrekt vis. Eksempelvis bliver en muslims tålmodighed altid testet i et ægteskab. Tålmodighed er en egenskab som er utroligt velset hos Gud, og kan man mestre denne tålmodighed, er der i islam stor belønning for dette. Når man skal giftes, skal man ikke glemme at ægteskabet ikke er en dans på roser uden nogen som helst problemer og hindringer. Sådan kan det måske føles i den første periode, hvor man stadigt er nyforelsket, men man skal tilbage til den virkelige verden og huske altid at være realistisk.

Ens tålmodighed i et ægteskab kan testes på enormt mange måder. Det kan være alt fra små, irriterende skænderier med konen/manden om hvem der skal tage opvasken, til langt værre sager, som ethvert ægtespar kan opleve. I tilfælde af skænderier eller uenigheder, vil der til tider være gange, hvor man ikke kan få sin vilje, eller bare ikke kan komme til enighed med sin partner, og her kan man eksempelvis gå på kompromis og prøve at være så tålmodig som muligt. I et ægteskab skal man huske på, at man godt kan ofre sig for sin partner. Man skal huske på, at løsningen på ens forhindringer i ens ægteskab er, at få snakket og talt ud om tingene. Når det ser allerværst ud og man blot vil opgive og forlade sit forhold, bør man have så meget tålmodighed som muligt og kæmpe for tingene.

Læseren havde også spurgt mig om, hvorfor jeg ikke selv er gift. Til det kan jeg svare, at ægteskabet i islam ikke bare er noget man skal få overstået og basta. Du skal dele resten af dit liv med én person, og som man siger: hastværk er lastværk. Nu gider jeg ikke at være personlig og skrive om mig selv i dette svar, men jeg vælger at skrive generelt. En vigtig ting er, at man ikke blot skal snydes af en eventuel tiltrækning af et andet menneske. Ofte hører man om unge piger der fortæller at de vil giftes og leve lykkeligt og jeg ved ikke hvad, efter at de har mødt en fra det modsatte køn én gang. De har måske mødt en ung fyr som måske har haft udseendet med sig og sagt et par søde ord, og så kan nogle af disse unge piger tro, at de er i den syvende himmel. Men skindet kan altså bedrage. Du skal ikke blot leve med de par søde ord du har hørt. Du skal leve med alt hvad denne person indebærer. Derfor skal man efter min mening ikke bare giftes blot for at giftes.Unge muslimer bør desuden virkelig tænke sig om, før de lader sig selv forelske i en person. En muslim bør have in mente, at Islam ikke lærer os, at vi skal møde fremmede mennesker og tiltrækkes af dem pga. udseende eller et par søde sætninger. Overvejer man ægteskab, bør dette ske inden for de islamiske rammer.

En muslim burde tænke på den anden parts tro, og forhold til Gud. Det, at ens fremtidige partner frygter Gud, viser én, at man er på rette spor, for frygter en muslim først Gud, kan man være tryg på et vist plan. Frygter en muslim Gud, ved man også, at denne person vil leve op til Guds regler, og Islams tro, normer og værdier.

Ydermere finder jeg det vigtigt, at man får diskuteret en masse ting, før man beslutter sig om vedkommende er den rette. Hav i dine overvejelser, om du kan leve med denne person resten af dit liv, og ikke blot et par år. Tænker man for forskelligt, og har alt for mange forskellige meninger og holdninger end sin potientelle ægtefælle, kan dette evt. skabe problemer hen ad vejen. Dog skal man altid have i tanke, at det perfekte menneske findes ikke, og kræver du for meget, kan dette i sidste ende også give bagslag. Husk på at du ikke selv er perfekt, og måske også indeholder ting, som din kommende ægtefælle måske ikke bryder sig om.

Mit indlæg er lidt overfladisk, men dette emne er som skrevet før, et utroligt bredt emne, og jeg kunne skrive enormt mange indlæg om det. Jeg håber dog, at læseren der skrev til mig, har fået sit svar. Ellers er vedkommende velkommen til at skrive til mig igen og bede mig forklare mig bedre.

800px-Wedding_rings

One thought on “Ægteskab og islam

  1. Waoow👌🏼 har stødt ind på dit blog en del gange, men dette indlæg er så flot, at jeg er nødt til at skrive kommentar. Gud velsigne dig, for alt ‘det gode hjerne du bærer’ hehe.
    Salam

Skriv et svar

