Jordbærtærte

DSC_1736
DSC_1730

Jordbærtærte er vel en sommer-klassiker, og god – dét er den! Jeg synes nu at den kan spises til hver en tid man kan finde friske jordbær, for den ER bare en tand for lækker!

Som sædvanligt er jeg ikke så god til at følge opskrifter, så jeg miksede nogle ingredienser sammen som passede mig. Jeg synes nemlig at det er lidt sjovere at justere opskrifter end at følge dem til punkt og prikke. Her er mit bud på en jordbærtærte.

Ingredienser

Mørdej:
– 3 dl hvedemel
– 1 dl blødt smør (100 g.)
– ½ dl sukker
– ½ æg

Marcipanfyld:
– 1 dl sukker
– 100 g.  revet rå marcipan
– 1 dl blødt smør (100 g.)
– ½ eller 1 lille sammenpisket æg

Chokoladefyld:
– 100 g. mørk marabou chokolade
(eller anden mørk chokolade, men marabous smagte så lækkert!)

Vanillecreme:
– 4½ dl mælk
– 1 dl piskefløde
– 3/4 dl mel
– 3 tsk. vanillepulver + evt. ½ vanillestang
– 1 dl sukker
OBS: Om man ikke vil lave sin egen vanillecreme, kan man bruge færdiglavet kagecreme.
(Denne vanillecreme har jeg selv mikset sammen, men man kan ændre på den hvis man vil. Evt. kan maizena bruges i stedet for mel. Jeg synes dog bedst om at bruge mel.)

Øvrigt:
– 3 dl. piskefløde
– Ca. 500 g. friske jordbær

Fremgangsmåde:

Mørdej:
Bland alle ingredienser sammen og ælt mørdejen sammen (jeg gjorde det ikke med hænderne med derimod med foodprocessoren) og sæt dejen i køleskabet i ca. en time.
Fyld: 
(Igen kan foodprocessoren bruges)
Bland sukker og smør sammen og bland derefter marcipan og sammenpisket æg i ned i blandingen.

Mørdej:
Rul mørdejen ud på et bagepapir og læg den i en smurt tærteform, og læg derefter marcipanfyldet ovenpå. Bag bunden ved 200 grader C. i ca. 20 min.
Lad derefter bunden afkøle i køleskabet. Smelt chokoladen over et vandbad og hæld så chokoladen udover den afkølede bund – sørg for at chokoladen dækker hele bunden. Sæt tilbage i køleskabet.

Creme:
I en gryde piskes æg og maizenamel, mens mælk og de øvrige ingredienser blandes i. Kog det op i 1-2 min. under konstant omrøring så det ikke brænder på. Lad nu cremen afkøle.

Når cremen er afkølet, skal piskefløden hældes i creme-blandinge. Cremen lægges oven på den faste chokolade og der pyntes med jordbær og evt. lidt revet chokolade eller andet.

Tærten skal nydes kold!

Velbekommen!

 

 

4 thoughts on “Jordbærtærte

  1. Den opskrift lyder rigtig god, ser rigtigt godt ud, og, er jeg sikker på: den smager sikkert også rigtigt godt.
    Og når der ikke er flere jordbær, tør jeg godt også prøve med: hindbær, ribs, solbær, stikkelsbær, brombær. Og jeg har dem alle i haven! ;-)

    • Ja Aage, den er super god! Min favorit tærte! Du kan sagtens lave den med ande bær. Forleden dag lavede jeg den også med blandede bær, og lur mig om den ikke stadig smagte fanstastisk. :D

Skriv et svar

