Broccolitærte med kylling

DSC_2772.JPG

For nogle uger siden havde jeg lyst til at lave nogen slags for madtærte. Jeg kiggede derfor bare i køleskabet og lavede en tærte ud fra de ingredienser jeg fandt der. Jeg fandt 1 stort kyllingelår fra dagen før som jeg strimlede. Man kan sagtens bruge 1 stort stykke kyllingefillet i stedet for.

Her er mit bud på en lækker broccolitærte med kylling og rødløg.

Opskrift:

Ingredienser for tærtedejen:

3dl hvedemel(bland evt. lidt fuldkornsmel i)
125 g. smør
1 tsk. salt
2 spsk. vand

Ingredienser for fyldet:

1 broccolihoved (250 g.)
1 stort kyllingelår bagt i ovnen (ellers: steg bare 1 kyllingelårfillet – kyllingen kan dog undlades!)
1 lille rødløg skåret i tynde skiver
Ca. 10 cm. af den grønne del af porre (kan undlades)
1 fed hvidløg
1 stor håndfuld revet goudaost.
1 tsk. karry
Salt & peber
Evt. lidt rød, røget paprikapulver

Ingredienser for æggeblandingen:
3 stk. æg
3 dl mælk
1 smule salt og peber

Fremgangsmåde:

Hvis man ønsker det, kan man lave tærten med kylling. Jeg havde som nævnt kylling fra dagen inden og skulle bare strimle den i små stykker.

Sæt ovnen på 180 grader. Ælt dejen i hånden og fordel den over en smurt tærteform. Bag dejen i 10 min. Mens dejen bages, steg rødløg, porre og hvidløg og tilsæt karry. Kog broccolien i få minutter men sørg for at der stadig er lidt bid i og at broccolien ikke bliver most.
I en skål tilsættes kyllingen og den stegte løg og porre og goudaosten og røres lidt sammen. Tilsæt evt. krydderier efter smag.

Tag tærtedejen frem, tilsæt indeholdet af skålen. Fordel også broccolien på tærten og riv lidt mere ost på. Til sidst røres æggeblandingen sammen i en anden skål og hældes på tærten. Bag nu tærten færdig i ca. 30 min.

Lav gerne en lækker, syrlig salat til. Bon appetit!

2 thoughts on “Broccolitærte med kylling

  1. Hurrahh! Et livstegn! Dejligt! Jeg håber, du har det godt.
    Det ser jo lækkert ud. Men jeg får det nok ikke efterprøvet lige med det samme: på mandag flyver jeg til Dubai, og derfra videre til Tranquebar, en gammel dansk handelspost, hvor vi restaurerer fort og huse, i samarbejde med de lokale myndigheder, den indiske regering og National-museet. Et dejligt sted: over indgangen til en af skolerne er der både et kors, en halvmåne og en trefork, den sidste for hinduerne. Og folk er utroligt rare og hjælpsomme.
    Godt Nytår! til dig og dine, fra bedstefar Aage (!) ;-)

Skriv et svar

